Pobyt slovenských žáků na Střední škole Jablunkov byl po celých 5 dní nabitý programem
Žáci Střední odborné školy automobilové z Trnavy navštívili jednoho dubnového den muzeum v Kopřivnici s prohlídkou historických vozidel Tatra. Technické muzeum osobních automobilu disponuje velkým množstvím exponátů, od kočárů taženými koňmi, až po moderní a luxusní Tatru Prezident. Výroba osobních automobilů byla v Kopřivnici ukončena v roce 1995.
Po prohlídce osobních automobilů následovala komentované prohlídka unikátního osobního vlaku Slovenská strela. Při prohlídce jsme se dozvěděli velice zajímavé informace o vývoji a výrobě. Vedoucím vývoje Slovenské strely byl Hans Ledwinka, hlavní konstruktér známých tatrováckých automobilů, ze kterých byl odvozen aerodynamický tvar skříně vozů podle návrhu Paula Jaraye, šlo o vůbec první aerodynamicky tvarovaná vozidla u ČSD. S vývojem a výrobou vozů se začalo již v roce 1934. Do pravidelného provozu byly vozy zařazeny 13. července 1936, přičemž jezdily na motorovém rychlíku Slovenská strela po trase Bratislava–Brno–Praha a zpět. Tento spoj využívali hlavně poslanci ze Slovenska. Z technických zajímavostí nejvíce zaujala přestavba původně vznětového motoru na směs benzínu s lihem. Další zajímavostí je, že do rychlostí 60 km/h jede vlak na elektrický pohon, elektřinu vyrábí spalovací motory. Nad rychlost 60 km/h už je vlak poháněn čistě spalovacími motory. V roce 2015 Tatra spolu s historikem Jiřím Střechou a restaurátorem Janem Palasem připravila podklady pro restaurování Slovenské strely. Ve čtvrtek 6. května 2021 vykonal renovovaný vůz M 290.002 (znovu po necelých 85 letech) úspěšně technickobezpečnostní zkoušku, a to v úseku Přerov–Zábřeh na Moravě a zpět.
Při návratu z Kopřivnice si žáci rychle prohlídli Štramberk. Štramberská trúba byla sice uzavřena, ale štramberské uši jsme měli možnost ochutnat. Podle místní pověsti se původ cukrovinky váže k mongolskému tažení v roce 1241, kdy si nepřátelské vojsko rozložilo tábor na úpatí blízkého kopce Kotouč. Podle pověsti místní obyvatelé po noční bouři prokopali hráz rybníka a ležení vytopili. Když voda opadla, našli prý na místě vaky s nasolenýma lidskýma ušima, které Mongolové utínali křesťanům a posílali svému chánovi.
Výměnné pobyty byly realizovány z projektu Přeshraniční spolupráce jaké nástroj přípravy absolventů odborných škol z evropského programu Interreg V-a Slovensko- Česká republika.
Webové stránky programu Interreg V-A SK-CZ - https://www.sk-cz.eu/
Výše poskytnuté dotace z EFRR: 192 369,96 EUR